Firman de domnie


…Istanbul,1593, la palatul sultanului…
– Marite sultan vin doi boieri sa ceara tronul Tarii Romanesti!
Sultanul trage din ciubuc, se uita chioras la cei doi si mormaie in final:
– Aide serviti un rahat turcesc si sa va aud ispravile…

Primul boier isi ia inima in dinti si incepe:
– Marite sultan eu sunt boierul Traian din Basarabi, am fost dregator la drumuri sub Ionel-Voda si vornic in Bucuresti. Dar de meserie sunt paharnic…
– Am auzit de tine, se incrunta sultanul, mi s-au plans genovezii ca le-ai vandut toate corabiile.
– Minciuni marite, am hartie de la Divan ca sunt nevinovat.
– Am mai auzit ca ai trimis-o pe fiica-ta curtezana la Bruxelles desi ti-am zis ca o vroiam in harem.
– Pai sa aiba si ea succesuri la nobilii europeni …
– Se mai plange vizirul meu ca isi rupe mereu trasurile italiene in drumurile facute de tine. Hai urmatorul!

Al doilea boier se apropie si el:
– Mar’rite sultan, eu sunt boier’rul Mir’rcea de la Dabuleni. V-am adus un ciubuc nou ca si la noi se poarta…
– Si de tine am auzit, imi zicea Ionel-Voda ca esti cam prostanac. Si ca esti in cardasie si cu baronii locali si cu cronicarii Vantulescu si Felix …
– Asa e marite interveni boierul Traian, si pe mine ma ponegresc mereu in letopisetele lor…
– M-am hotarat, zise sultanul si mai trase din ciubuc, va dau tronuri la amandoi … sunt in spatele palatului doua tronuri publice si n-au mai fost curatate din ’89 (1589 desigur) de la Nicolae-Voda incoace … de acu incolo aici o sa ramaneti sa le curatati cat veti trai!

Dupa ce iesira cei doi sultanul trimise dupa vizir:
– Sinan, mars la Craiova si adu-l aici pe banul de acolo, unu’ Mihai… Il punem pe asta pe tron ca e si tehnocrat si independent politic!

One Response to Firman de domnie

  1. Spiep spune:

    Sultanul Vladimir?

Lasă un răspuns

